NOU CURS - ART MEDIEVAL - RÒMANIC I GÒTIC
Els últims dimarts de cada mes - de 16:30 a 18:30 h. - Conex Travessera
A càrrec de Montse Cabassa (Llicenciada en Història de l'art per l'U.B.)
Programa del Curs
Introducció a l’entorn polític, econòmic, cultural, social, demogràfic, climàtic... a partir de l’any 1200 fins l’inici del Renaixement. Història i art - Edat mitja: Romànic i Gòtic
Història de l’art: ROMÀNIC
Historiografia: antecedents “la renovatio imperi” al Imperi Carolingi (s. IX)
Objectius d’aprenentatge per gaudir de l’art de de l’època Medieval: Romànic i gòtic
Dintre els últims 20 minuts de classe donarem a conèixer les exposicions que tenen lloc a la ciutat i fora, que podem visitar, quines exposicions temporals s’inauguren. Una agenda cultural on participaran els alumnes també amb les seves aportacions.
Introducció a l’entorn polític, econòmic, cultural, social, demogràfic, climàtic... a partir de l’any 1200 fins l’inici del Renaixement. Història i art - Edat mitja: Romànic i Gòtic
Història de l’art: ROMÀNIC
Historiografia: antecedents “la renovatio imperi” al Imperi Carolingi (s. IX)
- Definició terme ROMÀNIC
- Segon Romànic o Ple, s. XI a final s. XII
- El Císter. Exemples grans conjunts cistercencs
- Tercer Romànic (Tardo-romànic, Cistercenc, Primer Gòtic, Gòtic pler i fins el primer quart segle XIII.
- Historiografia: Introducció i origen, concepte i abast del terme “gòtic”
- Definició terme GÒTIC
- Nova arquitectura. Valors simbòlics de l’edifici, espais nous, llum (vitralls)...
- Renovació de l’escultura, pintura i arts sumptuàries.
- Primer Gòtic i Gòtic Ple (“Clàssic i Radiant”)
- Visió de l’arquitectura, art de colors (vitralls), escultura, pintura (retaules), llibres il·lustrats, orfebreria, teixits i arts oficis...
Objectius d’aprenentatge per gaudir de l’art de de l’època Medieval: Romànic i gòtic
- Assolir una visió general de les dinàmiques artístiques del període medieval i quins han estat els antecedents.
- Conèixer específicament les fonts, tendències i els artistes, així com les obres més importants i representatives del període.
- Adquirir les bases que fan possible remarcar les diferencies artístiques d’un mateix període històric de diferents àmbits geogràfics i en funció de les seves tradicions.
- Entrar en contacte directe amb les obres artístiques del període medieval a través d’imatges projectades a classe, vídeos o molt important també visites en directe (art més proper): recorreguts artístic- monumentals. Visites a museus, exposicions, monuments...
- Mostrar sensibilitat i receptivitat davant la varietat i la riquesa artística del període.
Dintre els últims 20 minuts de classe donarem a conèixer les exposicions que tenen lloc a la ciutat i fora, que podem visitar, quines exposicions temporals s’inauguren. Una agenda cultural on participaran els alumnes també amb les seves aportacions.